• Just Zuzana

Každodenné hobby, vďaka ktorému sa sústredím na svoje ciele

Asi pred dvoma rokmi som prežívala ťažké životné obdobie. Zúfalo som potrebovala niečo, čo by mi pomohlo ovládnuť chaos. Z rozmaru som sa rozhodola založiť si zoznam. Prvýkrát som o tomto koncepte počula od niekoľkých priateľov, ktorí ho nedávno prevzali, a priznám sa, že som mala spočiatku obavy. Hoci ma vždy bavilo zapisovanie do denníka ako spôsob, ako uvoľniť svoje myšlienky, zapisovanie do denníka je o niečo zložitejšie ako vedenie štandardného denníka. Ale kým som si to uvedomila, môj zoznam sa stal mojím záchranným lanom. Slúžil mi ako plánovač, zoznam úloh, sledovanie cieľov a ešte oveľa viac.


Zatiaľ čo moje staré denníky slúžili výlučne ako katarzný spôsob, ako sa zbaviť mojich problémov a myšlienok, môj zoznam mi pomáha preniesť sa cez tieto myšlienky a sústrediť sa na svoje zvyky a ciele. Čítajte ďalej a dozviete sa viac o základoch bullet journalingu a o tom, ako používam tento koníček, aby som zostala sústredená a investovala do seba.


Čo je Bullet Journaling?


Odrážkový žurnál (skrátene bujo/zoznam) je zvyčajne prázdny žurnál alebo žurnál veľkosti A5. Ale môže sa líšiť veľkosťou v závislosti od vašich preferencií. (Momentálne používam denník B5, ktorý sa mi páči.) Neexistuje žiadna šablóna, takže si vyberte skutočne taký ako vám vyhovuje..


Krása žurnálu spočíva v tom, že je prispôsobený vašim špecifickým potrebám. Neexistuje žiadny správny alebo nesprávny spôsob, ako to urobiť, takže váš zoznam môže byť čokoľvek, čo chcete. Skôr ako začnete, zamyslite sa nad účelom, na ktorý chcete, aby váš denník slúžil. Môže to byť denník, zoznam úloh, plánovač, sledovač osobných cieľov, skicár alebo všetko vyššie uvedené, v závislosti od toho, čo z toho chcete získať.


Tu je základný rámec, ako začať:


Ročne:


Na začiatku nového zoznamu (často na začiatku roka, ale môžete začať kedykoľvek), vytvorte sekciu pre svoje budúce zámery, ciele a túžby. Často sa nazýva „zoznam budúcnosti“, je to miesto, kde si môžete zaznamenať, čo chcete dosiahnuť počas budúceho roka. Potom, ako plynie čas, sa k nemu môžete vrátiť tak často, ako budete chcieť. Urobte to jednoducho pomocou jednej stránky so zoznamom vašich ročných ambícií alebo označte viacero stránok s rôznymi súbormi cieľov.


Mesačne:


Ďalej vytvorte mesačné zoznamy. Môžu zahŕňať kalendár a iné mesačné povinnosti. Tu môžete sledovať konkrétnejšie krátkodobé ciele, veci, ktoré musíte urobiť, a dôležité dátumy na daný mesiac.


Týždenne:


Nakoniec si nastavíte týždenné (alebo denné) rozpätia, v ktorých budete môcť sledovať svoje každodenné udalosti, úlohy a myšlienky.


Nastavenie


Pred začiatkom nového mesiaca (zvyčajne počas posledného týždňa aktuálneho mesiaca) vymyslím tému na nasledujúci mesiac. Napríklad som sa rozhodola pre magickú čarodejnícku tému pre október. Použijem farby, pásky a nálepky, ktoré zodpovedajú tejto atmosfére. Ďalej určím, ako chcem, aby moje mesačné zoznamy vyzerali. Zvyčajne vytváram kalendár a titulnú stranu na každý mesiac. Okrem toho vytváram jednotlivé stránky na sledovanie mojich nálad, denných návykov, mesačných cieľov a myšlienok. Po týchto stránkach nasledujú moje týždenné zoznamy. Po nejakom pokuse a omyle sa mi toto nastavenie ukázalo ako najužitočnejšie. Formát je však flexibilný a môže sa meniť z mesiaca na mesiac v závislosti od mojich konkrétnych potrieb.

Keď určím svoju tému a nastavenie, začnem navrhovať a vypĺňať stránky vedúce k začiatku nového mesiaca. Túto časť považujem za mimoriadne upokojujúcu a považujem ju za akt starostlivosti o seba. Páči sa mi, že mám plnú kontrolu nad tým, ako bude všetko vyzerať a fungovať. Hoci niektorí ľudia vytvárajú svoje týždenné ciele tak, ako mesiac plynie, ja mám rada, keď mám všetko pripravené ešte pred začiatkom mesiaca. Kedy a ako chcete vytvárať vaše nástenky, je len na vás!


Tréning


Počas celého mesiaca denne vypĺňam stránky svojho buletinu. To mi umožňuje kontrolovať sa a brať na seba zodpovednosť. Dokážem si predstaviť, na čom som aktívne pracovala, a zároveň mať tradičný priestor, kde môžem zahodiť svoje myšlienky. Počas bežného dňa kontrolujem svoj zoznam aspoň dvakrát: raz ráno a znova predtým, ako idem spať. Na začiatok dňa si napíšem svoj denný rozvrh a veci, ktoré chcem stihnúť a pripomeniem si svoje ciele a zvyky, ktoré chcem dodržiavať.


V noci premýšľam o svojom dni. Tiež si nájdem čas na spracovanie svojich myšlienok a pocitov za daný deň. Po vyplnení môjho sledovača nálady sa pozriem na zoznam svojich denných návykov a označím deň voľna pre tento konkrétny zvyk, ak som ho dosiahla. Napríklad jeden zo zvykov, na ktoré sa zameriavam, je cvičenie a zdravie, takže ak v ten deň cvičím alebo jem zdravé a výživné jedlo, označím si tento deň . Potom sa odkážem na stránku svojich cieľov. Ak mám myšlienky, poznamenám si ich na stránke svojich myšlienok. Na dni, keď mám veľa čo povedať, si po mesačnom zozname vytvorím novú samostatnú stránku.


Za posledné dva roky mi zoznamy pomohli spravovať si čas, dosahovať moje ciele a stanovovať si zámery. Umožňuje mi vizualizovať si svoje zvyky, ciele a myšlienky spôsobom, ktorý mi najviac vyhovuje. Páči sa mi, že bullet journaling mi poskytuje bezpečný priestor na zapisovanie myšlienok a zároveň vyjadrenie mojej kreativity.

22 views0 comments