• Just Zuzana

Bojujete s dovolenkovoým nafúknutým bruškom? Tu je pár tipov, ako tomu zabrániť

Konečne využívate svoju zaslúženú dovolenku a odchádzate z mesta na niekoľko úžasných dní. Vaše tašky sú zbalené, vaše cestovné oblečenie je na mieste a vaša automatická mailová odpoveď je nastavená.


Po nevyhnutných hodinách cesty ste sa dostali do cieľa a pripravili ste sa na prieskum alebo oddych pri bazéne. Nič sa nemôže pokaziť – to znamená, kým sa nestretnete s nepríjemným pocitom v žalúdku, kde na scénu vstupuje obávaná cestovná "nafúknutosť".

Nadúvanie počas cestovania je bežné. Od suchého vzduchu v lietadle až po dlhé hodiny sedenia a možno aj brať frázu „Rosé All Day“ príliš vážne – náš tráviaci systém sa môže ľahko cítiť trochu mimo. Ak trpíte nadúvaním počas cestovania, vedzte, že nie ste sami a existuje veľa spôsobov, ako ho prekonať. Toto sú moje osvedčené rady, aby vaša ďalšia dovolenka nebola nafúknutá.


1. Pohybujte sa denne


Jedným z najväčších vinníkov nadúvania (a iných tráviacich ťažkostí) pri cestovaní je sedavosť. Či už ide o dlhú cestu lietadlom, niekoľko hodín v aute alebo leňošenie na pláži, všetko toto sedenie spomaľuje váš tráviaci trakt. Znie to jednoducho, ale najjednoduchší spôsob, ako tomu zabrániť, je zámerne sa každodenne pohybovať. Počas cestovania skúste každú jednu až dve hodiny vstať, natiahnuť sa a prejsť sa, najmä na dlhších cestách. Ak idete k moru zabaľte si so sebou obľúbené paddle boardy a nezabudnite k nemu pribaliť kompresory na nafúknutie. Takto môžete jednoducho stráviť čas pohybom a na vode. V závislosti od typu dovolenky môžete mať vo svojom itinerári zabudovaný aj pohyb, ako je turistika, prechádzky po novom meste alebo plávanie. Ak je však vaša dovolenka skôr leňošením pri vode, skúste nájsť spôsoby, ako byť aktívny, ako je prechádzka po pláži alebo každodenné preťahovanie sa.


2. Zostaňte hydratovaní


Pokiaľ ide o potláčanie nadúvania na dovolenke, voda je váš najlepší priateľ. Cestovanie – najmä lietanie – môže spôsobiť dehydratáciu, a preto je vaša pokožka často suchá alebo matná po ceste lietadlom alebo dlhej ceste autom. Aby sa veci dali do pohybu, popíjajte vodu počas cestovania a počas dňa, keď dorazíte do cieľa. Cestovanie s fľašou vody uľahčuje splnenie vašich hydratačných cieľov a ako bonus navyše šetrí peniaze, ktoré by ste inak minuli na drahé letiskové fľaše s vodou, a je to zdravšie pre planétu.


Ak je pitie alkoholu súčasťou vašich dovolenkových plánov, počkajte, kým sa dostanete do cieľa, aby ste sa vyhli nepríjemnému nafukovaniu počas cestovania. Keď začnete piť svoje obľúbené koktaily, skúste nápoje striedať s vodou. Hoci pitie alkoholu nie je náhradou za starý dobrý pohár vody, hydratáciu si môžete udržať na vrchole pridávaním vody do nápojov, objednávaním striekačiek s perlivou vodou namiesto sódy alebo pýtaním si kociek ľadu vo víne.


3. Počas lietania sa vyhýbajte žuvačkám


Keď som vyrastala, vždy mi hovorili, aby som v lietadle žuvala žuvačku, aby mi nezaľahlo v ušiach. Hoci žuvanie môže byť užitočné pre vaše uši, nie je také skvelé pre vaše trávenie. Pri žuvaní žuvačky prehĺtate prebytočný vzduch. To môže viesť k nahromadeniu plynu v žalúdku, čo spôsobuje nepohodlie. V závislosti od typu gumy môže obsahovať aj umelé sladidlá alebo cukrové alkoholy (najmä druhy bez cukru), o ktorých sa uvádza, že majú negatívne účinky na trávenie.


4. Zvážte probiotikum


Probiotiká sú doplnky, ktoré obsahujú baktérie, ktoré pomáhajú udržiavať zdravý črevný mikrobióm. Denné užívanie probiotík, keď ste preč, vám môže pomôcť vyplniť všetky medzery vo výžive, ktoré vám chýbajú pri jedle inak, ako bežne na dovolenke. Keď hľadáte probiotikum, vyberte si také, ktoré sa pomaly uvoľňuje. V opačnom prípade sa probiotiká môžu rozložiť v žalúdočnej kyseline, čo znamená, že prospešné baktérie sa nikdy nedostanú do hrubého čreva, ako by sa malo. Probiotiká označené ako „časové uvoľňovanie“ alebo „pomaly pôsobiace“ sú vašou najlepšou voľbou.

Ak užívanie doplnkov naozaj nie je vaša vec, rozhodnite sa pre potraviny, ktoré vo svojej podstate obsahujú dobré baktérie pre vaše črevá. Zdrojom probiotík sú fermentované potraviny, ako je obyčajný jogurt, kefír, kyslá kapusta, miso, kimchi a tempeh. Na druhej strane, prebiotické potraviny poskytujú potravu pre samotné črevné baktérie, ktoré tiež zohrávajú úlohu v zdravom a šťastnom črevnom trakte. Medzi zdroje prebiotických potravín patrí cibuľa, cesnak, špargľa, ovos, ľanové semienka a jablká.


5. Jedzte s rozumom


Pevne verím, že každý jednotlivec vie, čo jeho telo potrebuje. Počas dovolenky sa nalaďte na toto vnútorné poznanie tým, že budete jesť s rozumom. Ak je niekedy vhodný čas na precvičenie vedomého stravovania, je to na dovolenke. Nielenže ste uvoľnení, ale tiež vás neruší práca, takže sa môžete skutočne sústrediť na jedlo a prítomný okamih. Zostať uvoľnený počas jedla nastaví vaše telo na optimálne trávenie a naladenie na vaše telo vám poskytne vodítko, kedy ste skutočne sýti – čo je výhoda pre prevenciu nadúvania!


6. Plánujte si jedlo vopred, keď je to možné


Na dovolenke rada skúšam nové jedlá a jedlá, ktoré by som doma bežne neuvarila. Hoci je to zábavné a chutné, viem, že niektoré jedlá a väčšie jedlá môžu spôsobiť zmätok v mojom trávení. Počas dovolenky si dávajte pozor na potraviny, ktoré konzumujete a vyhýbajte sa niektorým zložkám, o ktorých viete, že spôsobia nadúvanie, plynatosť alebo celkové nepohodlie. Bežnými vinníkmi týchto ťažkostí je zelenina, ako je brokolica a karfiol, strukoviny a mliečne výrobky (ak neznášate dobre laktózu).


Môže byť užitočné zabaliť si zdravé maškrty, ktoré si doprajete, aby vaše telo malo počas cestovania pocit normálnosti. Pochutiny, ako sú orechy, pukance, sušené ovocie (hľadajte tie bez pridaného cukru!) a predkrájaná zelenina, ktorá sa nepokazí (t. j. mrkva), sú všetko výživné jedlá plné vlákniny, aby vaše trávenie bolo pravidelné. .

15 views0 comments