• Just Zuzana

Ako bojovať s (jarnou) únavou?

Slnečné lúče, teplejšie počasie, dlhšie dni aj prvé jarné kvety. Príchod jari je síce pre mnohých z nás dôvodom na radosť, prudké zmeny počasia však môžu spôsobiť aj silnú jarnú únavu. A to nehovoríme o alergikoch, pre ktorých je toto krásne ročné obdobie ešte náročnejšie. Okrem alergie samotnej im zvýšenú ospalosť a únavu spôsobujú ešte aj antihistaminiká. Ak aj vás tento rok postihla jarná únava, tu je niekoľko účinných tipov, ako s ňou bojovať.


Doplňte živiny

V zime máme tendenciu jesť ťažšie jedlá, ktoré obsahujú viac tukov, pečiva alebo mäsa. Naopak, na zeleninu mnohí z nás nielenže nemajú chuť, ale v zime často nie je až taká dostupná alebo je pestovaná v umelých podmienkach, a preto nám neposkytuje dostatok minerálov a vitamínov. Ak k tomu pripočítame nedostatok slnečného svetla a nejaké tie zimné vírusy, ľahko sa môže stať, že budeme mať nedostatok niektorých dôležitých látok. Vitamíny môžeme ľahko doplniť konzumáciou ovocia a zeleniny, ale s minerálmi je to zložitejšie. Najjednoduchším spôsobom je vybrať si doplnky stravy. Aké konkrétne minerály teda doplniť, aby ste sa zbavili únavy?


Horčík

Horčík je jedným z najdôležitejších minerálov pre kvalitný spánok, dostatok energie a pozitívne myslenie. Naše telo ho vo veľkej miere spotrebováva pri stresu, napätí a duševnej práci, pri športových výkonoch, ale aj počas tehotenstva a dojčenia. Až 75 % z nás ho má v strave nedostatok. Doplnenie horčíka pomocou doplnkov stravy však nie je až také jednoduché. Väčšinou ide o horčík so vstrebateľnosťou len 4 %, zvyšok telo vylúči. Preto odporúčame vybrať si kvalitný horčík s vysokou vstrebateľnosťou vo forme malátu, bisglycinátu, treonátu alebo Schüsslerových solí.


Draslík

Draslík je základným prvkom dôležitým pre správne fungovanie mozgu a nervového systému. Používa sa pri vyčerpaní a únave ako psychickej, tak aj fyzickej. Skvelý je pre unavené mamičky na rodičovskej dovolenke, zaneprázdnených manažérov a vyčerpaných študentov. Pomáha v situáciách, keď ste takí unavení a prepracovaní, že nemôžete zaspať. Draslík vám zároveň dodá potrebnú energiu.


Železo

Trápi vás nielen únava, ale aj nízky krvný tlak alebo znížená imunita? Potom nie je na škodu doplniť kvalitné železo. Železo sa tiež veľmi zle vstrebáva ako z bežnej stravy, tak aj z rôznych doplnkov. Nedostatkom tohto minerálu trpia najmä ženy. Rovnako ako horčík a draslík aj železo vám pomôže získať energiu.


Spánková hygiena

Kvalitný spánok je dôležitý nielen pri boji s únavou, ale ovplyvňuje celé fungovanie nášho tela. Paradoxne, čím viac sme unavení, tým je jeho kvalita nižšia. Čo všetko môžete pre lepší spánok urobiť?



1. Minimalizujte modré svetlo


Kedy inokedy pozerať televízor alebo zobrať do ruky telefón, ak nie pred zaspávaním, keď sme konečne doma z práce a keď máme chvíľu pre seba, však? Dôležité je uvedomiť si, že obrazovky vyžarujú škodlivé modré svetlo, ktoré náš mozog stimuluje, čím ho oklame, že ešte nemá spomaliť a pripraviť sa na pokojný spánok. Polhodina sledovania televízora alebo pozerania do mobilu bohato stačí na to, aby ste mali problémy so zaspávaním a spánkom. Ak si túto večernú kratochvíľu neviete odoprieť, riešením môže byť použitie aplikácie, ktorá vo večerných hodinách postupne upravuje pomer svetla. Spočiatku vás možno prekvapia červenkasté farby obrazovky, ale verte, čoskoro si na ne zvyknete a vaše telo sa vám poďakuje. Modré svetlo má totiž vplyv aj na hormonálny systém a ďalšie telesné funkcie, preto je dobré ho pred spaním obmedziť.


2. Úplná tma


Svetlo lampy pred domom alebo ranné lúče slnka možno už ani nevnímate. Verte však, že v dokonale zatemnenej miestnosti je spánok hlbší a dlhší. Ideálnym riešením sú napríklad zatemňovacie závesy, vďaka ktorým vytvoríte úplnú tmu a navyše zútulnia priestor.


3. Pokoj pred zaspávaním


Máte problém skrotiť myšlienky, ktoré sa vám v posteli preháňajú hlavou a nedovolia vám zaspať? V hlave máte nákupný zoznam, nedokončené pracovné úlohy a strach, že na druhý deň na niečo zabudnete. Najjednoduchším riešením je napísať si všetko na papier. Večer je ideálne vziať si diár alebo plánovač a zapísať si všetky neodbytné myšlienky, aby ste mohli ísť spať s čistou hlavou. Na uvoľnenie je skvelé pustiť si pri zaspávaní večernú meditáciu, relaxačnú hudbu alebo biely šum. Na internete sú voľne dostupné stovky takýchto nahrávok.


4. Koniec popíjania pred spaním


Určite už viete, že večer nemáte piť nápoje obsahujúce kofeín. Avšak aj pohár vína alebo piva, ktoré si zvyčajne dávame vo večerných hodinách, môžu narušiť náš spánok. Možno máte pocit, že alkohol vám pomáha uvoľniť sa a lepšie zaspať. Pravdou však je, že spánok po vypití alkoholu nie je dostatočne hlboký a je veľmi pravdepodobné, že nasledujúce ráno sa zobudíte unavení.


Pohyb, ktorý dodáva energiu


Ak sa ledva plazíte, ničiť sa v posilňovni alebo na bicykli nie je práve najlepšou voľbou. Kratšia prechádzka alebo pokojnejšie varianty cvičenia sú, naopak, ideálne na rozprúdenie energie v tele. Vhodná je napríklad joga alebo čchi-kung. Ak toto ázijské cvičenie ešte nepoznáte, odporúčame vyskúšať ho. Je to meditácia v pohybe založená na pokojných a plynulých pohyboch vhodných pre každého. Dokáže nielen posilniť zdravie, upokojiť myseľ, ale aj dodať energiu, keď sme vyčerpaní.


Oddych je v poriadku


Byť v jednom kole a nezastaviť sa celý deň je pre mnohých z nás normou a už ani nevnímame, v akom uponáhľanom svete žijeme. Ak sa však cítite unavení, je úplne v poriadku dopriať si odpočinok a dlhší spánok, ľahnúť si k filmu alebo do vane. Pokiaľ nedokážete vypnúť mozog a uvoľniť sa alebo vám doma rodina na to nedá priestor, objednajte sa napríklad na zábaly alebo masáž. Vybrať si môžete takú, ktorá sa zameriava na uvoľnenie lymfy a detoxikáciu tela. Ďalšou skvelou možnosťou relaxácie je tzv. kraniosakrálna terapia. Táto veľmi jemná masáž vás dokáže doslova reštartovať.

15 views0 comments